Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
18.3.2005, Štěpán Mareček, recenze
V dnešní době jsou 17-ti palcové monitory již běžným standardem, pod který jde už jen málokterý uživatel. Stejně tak jako v dobách „patnáctek“ náročnější zákazník pokukoval po „sedmnáctkách“, tak se i dnes zaměřuje na větší obrazovku. Ovšem s tím rozdílem, že už se nejedná o klasické CRT monitory, ale o rozměrově menší, lehčí a na oči příjemnější LCD monitory.
kfiala@seznam.cz | 23.3.20050:45
Já opravdu nechápu, o čem to tady ti všichni rádobyznalci LCD panelů, kteří vlastní pouze ­"obyčejný­" byť třeba kvalitativně dobrý CRT monitor plácají.... Maximálně někteří z nich používají v práci nějakou 17ctku LCD nižší třídy a podle toho tady vydavájí svoje soudy a bludy... Samozřejmě, že technologie LCD panelů má ještě i dneska nedostatky, ale proti předchozím letem zaznamenala výrazného postupu směrem ke kvalitě a mnohých zlepšení... Nejvíc mě namíchlo pojednání toho ­"odborníka­" co sedí u počítače už 10 let XX hodin denně a má jenom 0,5 dioptrie a jinak zrak v pohode... Podkud někdo racuje v profesionálním grafickém studiu, kde je kladen důraz hlavně na věrnost zobrazení, jednotlivých přechodů barev a celkové věrnosti grafické interpretace, tak prosím, zřejmě je použití high end CRT monitorů na místě, jinak se ale snad každému majiteli slušného a kvalitního ­(na dnešní dobu­) LCD panelu jasné, že to co tady melou ti jedinci, co ani po deseti letech nemaji u CRT monitoru zkažené oči, je jenom spousta nesmyslů a alibistických řečí a pravděpodobně ani jeden z nich nemá na to, aby si obstaral slušný LCD panel za odpovídající cenu... Nepochopím, jak ­"někdo­" aniž by měl dostatečné množství různých osobních zkušeností a bez prostudování si odborných studií nebo článků o LCD technologii, vynášel takové nesmyslné soudy a ho*adiny.... Akorát tím plete uživatele, kteří se pro koupi LCD panelů rozhodují. Tito buď ­"neználci­" nebo spíš závistiví ­"CRTcaci­" probouzí v méně zkušených uživatelích negativistické a skeptické myšlenky, které nejsou v žádném případě tak horké, jak je tady prezentují a ani na místě... Je to fakt DĚS.... Ale prosím, kdo stráví u počítače a CRT monitoru 10 nebo více hodin denně pár let po sobě a bude mi tvrdit, že má zrak OK a jenom půl dioptrie :­-­)­), tak je pro me s prominutím I*IOT. Přeberte si to jak chcete. A ti, kteří zabíjejí XX hodin denně čas tím, že hrají na počítačích pouze hry a LCD jim kvuli době odezvy nestačí, tak jim to vcelku přeju a ani bych se nedivil, kdyby po těch 10 letech skončili se skly u bryli jako popelníky a epileptickými záchvaty ­- možná budou mít ale stále subjekivní dojem, že jejich zrak a zdravotní stav je OK a v pohode... :­-­)­) To je ovšem jejich problém a taky jejich věc, protože každý si za své zdraví zodpovídá především sám.... Proto na Vás, skeptiky k současné LCD technologii apeluju, NEMAŤTE TADY VEŘEJNOST SVÝMI BLUDY, ČI SPÍŠE ČISTĚ SUBJEKTIVNÍMI DOJMY. Marketingový výzkum nelze taky dělat jenom s jedním či dvěma respondenty, jinak nemá výsledek odpovídající vypovídací schopnost... Stejně tak Vaše názory mají minimalní vypovídací schopnost, pokud teda ovšem nepracujete denně dostatečnou dobu s více různými druhy LCd panelů. Tak doufam, že jsem se vyjádřil jasně ke všemu, co jsem měl na srdci a můžu teď jít s klidným svědomím spát... PS: Abych jenom nekritizoval, tak naopak moc děkuji všem ­"přispěvovatelům­" do diskuze, jejichž názory třeba nejsou přímo pro LCD, ale rozumově rozebírají všechna pro a proti, zvažují apod. a ne šmahem všechno odepisují a dělají předčasné soudy... Těmto uživatelům moc děkuji za jejich relevantní příspěvky. Mezi těmito dvěma druhy uživatelů je asi tak propastný rozdíl, jako mezi bulvárními novinami Blesk a solidními Mladou frontou nebo Právem Přeji hezký den a štastné rozhodování i ruku při případném výběru LCD panelu.
Odpovědět0  0
Jarycin | 20.3.200511:13
Jojo, až bude 19­"LCD za 4K jako 19­" AOC CRT, tak začnu koukat na blbiny jako je úhel,svítivost,...
Největší průšvih dnešních LCD je nativ.rozl. Až budou umět tento problém ošálit, tak už budeme mít úplně jinou technologii.
Odpovědět0  0
SataN_XerxeS (54) | 18.3.200515:14
a nejvetsi nevyhoda LCD nakonec...nativni rozlyseni.....byt fixovan na jedno rozlyseni je taky hnus...hlavne ve hrach, kdy casem, kdyz uz postarsi grafika nezvlada a na novou jeste nejsou prachy, snizujete rozlyseni aby to jeste slo hrat.......na LCD je to humus
Odpovědět0  0
Moas | 18.3.200515:43
No pokud aspon muzes zmenit rozliseni tak proc ne, ale co muj milovany Starcraft??? Tam je jedno jedine a smula...
Odpovědět0  0
arny_71 (74) | 18.3.200516:22
Jj, to je take dulezity argument, o kterem se kupodivu moc nemluvi. Dneska si koupim LCD s nativnom rozlisenim 1280x1024 a moje GF6600GT to utahne i v novych hrach. Ale za 1,5 roku uz to muze byt jine. A mam 2 moznosti: koupit novou grafarnu ­(naprosto zbytecne, protoze v rozliseni 1024x768 by to ty hry stihalo v pohode­), nebo trpet s nenativnim rozlisenim. Proste, pro kancelarskou praci je LCD vyborna vec ­(muzu porovnat, mam pred sebou 2 monitory, 1 je LCD, druhy CRT, LCD na praci jasne vyhrava­). Ale doma to nechci, protoze LCD je:
1. Drazsi. Jeste dlouho asi plati, ze za stejne penize koupite CRT o kategorii lepsi.
2. Problem s vadnymi body. Nemam chut se koukat na nejaky vysviceny bod. V posledni dobe se tento problem mozna trochu zlepsil, ale stale pretrvava.
3. Barvy nejsou verohodne ­(mluvim o normalnich LCD, ne o profi za desitky tisic­). To by me doma asi az tak netrapilo.
4. Pozorovaci uhly. Pokud sedim pred PC sam, tak to je v pohode, pod si vedle sende nekdo jiny, je tady problem.
5. Problem s ne­-nativnim rozlisenim a degradaci obrazu. Tohle je vyrazne minus LCD monitoru.

Kdyz to sectu, tak je mi jasne, ze do LCD hned tak nepujdu....
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (284) | 19.3.20052:17
ad 1­) souhlas
ad 2­) do konce letošního roku už zřejmě všichni high­-endoví výrobci budou u monitorů dávat garanci na 0 vadných bodů
ad 3­) u kvalitnějších monitorů už nejde o nic jiného než o nastavení barevného profilu. Třeba u EIZO je ten profil možné ­"natáhnout­" přímo do monitoru ­(osobně pro běžnou práci považuji za zbytečné, ale proč ne..­)
ad 4­) opět ­- u nových modelů ­(třeba Samsung displeje­) jen těsně pod 180 stupňů. Bohužel problém s věrností barev s hodně velkými úhly asi jen tak brzy vyřešený nebude.
ad 5­) jo jo, to zůstává, ale abych pravdu řekl, v kanceláři mě ani nenapadne měnit rozlišení. Pro hry a DOS tomu může být jinak, to je pravda.
Odpovědět0  0
[aMd]Mica | 18.3.200516:28
vsetko ma svoje plus aj minus ­- LCD je omnoho ekologickejsie, zaberie menej miesta na stole a tiez spotrebuje o 50­-60% energie menej ako CRT. niekto moze ocenit aj funkciu pivota, co si u CRT neviem ani len predstavit :­) a ergonomia je tiez niekde inde ako CRT....
Odpovědět0  0
tom22 | 18.3.200521:26
Proboba,na LCD jde v pohodě hrát i v jinych rozlišení.Zkoušel jsem 800*600 ,poznáš to pouze v menu hry kde je písmo lehce mázlé.Co ti děla grafika maš na LCD bez ztráty výkonu.Jinak málo barev nepozoruju,ano jsou trochu jiné né tak vyblité jako na CRT,docela jsem se zasmál jak někdo pozná 12ms,ale nevidí blikání na CRT.Já fakt nemám potřebu nechat se ozařovat,stači mně televize a na tu nečumím 0.5 metru.LCD dnes expanduje a asi není daleko doba kdy CRT pomalu neseženete,i když v určitých oblastech přetrvá CTR trochu déle.
Odpovědět0  0
SataN_XerxeS (54) | 18.3.200515:12
Nevim jak vy, ale nedam dopustit na 19­" CRT.....na LCD je porat jeste moc velka roztec bodu ­(kolem 0.3mm­) coz na jemny grafice nevypada dobre, doba odezvy? nevim jak vy, ale 12ms porad vnimam...az budou v prodeji monitory s max. 4­-6ms a kontrastem 1000:1 bude to o necem jinem. O polotonech uz tu nekdo mluvil. Mimochodem, taky se vam zda, ze LCD maji proste ­"jinak ostry­" obraz? V praci mi trvalo asi 14 dni nez jsem si na to zvykl.....podle me co se kvality zobrazeni tyce, bude jeste takovych 5 let trvat, nez se LCD kolem 10000Kc dostanou s kvalitou zobrazeni na dnesni CRT kolem 10000KC..... jinak souhlas s pppp1: mam CRT HYUNDAI IQ F910, v roce 2002 jsem za nej dal 10K, delam v 1280x960x100Hz a jeste NIKDY me z nej oci nebolely....nehlede na to ze je kvalitou zobrazeni uplne nekde jinde.....kam se hrabopu LCD.
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (284) | 19.3.20052:20
Ohledně bolení očí a hlavy ­- hmm, tak počkejte až vám bude nějaký ten rok ­(desetiletí­) navíc, všechna ta léta s CRT se vám nasčítají..
Odpovědět0  0
arny_71 (74) | 20.3.20050:33
Nevidel bych to tak cerne ­- s CRT monitory prakticky denne pracuji ­(nebo na nich hraji ;­) uz pres deset let a celou tu dobu mam +0,5 dioptrie, nic se nehorsi. Takze bych byl v takovychto soudech mene kategoricky.
Odpovědět0  0
Tom 22 | 18.3.200512:54
Musím odporovat.Nevím jak konkrétně tento monitor ale v mimo profesionální třídu monitoru má dnes navrh LCD.Běžně se prodávají mon.s 12ms odezvou,která je v pohodě stači v pohodě na hry,video atd.Jedinou nevýhodou je cena mon. a pozorovací úhly,což většině uživatelu nevadí, pokud tedy denně nepořádáte veřejné produkce.CRT klidně muže mit obnovaci frekvenci 120Hz ale jakmile postavíte vedle LCD tak poznáte jaký rozdíl to je.Jinak CRT má možná delší životnost,ale kdo dnes sedí před 6 roky starou 15 palcovlkou.Já osobně jsem se dlouho nemohl rozhoupat ke LCD,mněl jsem hodně slušnou 17,před 3 lety koupenou kolem 15 litru,takže relativně kvalitní.Po přechodu na LCD již nikdy CRT.Předesílám že napracuju s editací foto,videa aj.OLED je dobrá technologie ale obávám se že na nějaké rozšíření větších obrazovek si sakra ještě dlouho počkáme a nebude to asi nic levného.Takžš smysl má počkat a zlevnění LCD,nikoliv na OLED.
Odpovědět0  0
pppp1 | 18.3.200513:14
V dnešní době jsou u LCD největší průser barvy. Realita je prostě někde, než dopočítaný mišmaš. Prostě polotóny hledal bys marně. Jo LCD od Eiza, to pro mne již akceptovatelné. Jinak není důvod přecházet od mého 21­" IBM. Koupil jsem ho za 6000,­- Ultra plochá obrazovka. Špicka sklo. Mohu sedět u něj jak dlouho chci a oči bez únavy. A v barvách mu LCD nesahá ani po kontíky.
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (284) | 19.3.20052:09
No, nevím.. špičkové modely LCD monitory už mají odezvu kolem 8ms, 10bitovou barvu, kontrast blížící se 1000:1 ­- to jsou už parametry, jejichž subjektivní vyznění je velmi blízké CRT. A to ostatní ­(­"klid­" obrazu, nízké vyzařování, neexistence kreslicího paprsku, absence vysokového napětí atd.­) oproti CRT daleko převáží. O názoru trhu ostatně svědčí i fakt, že od Q3 2004 se prodává víc LCD než CRT.

Před pár lety jsem měl podobné velice skeptické názory na LCD, teď bych ale už neměnil ani za nic. Oči mám jen jedny. A jsem přesvědčen, že kdybyste dostal na stůl 21­" LCD vyšší třídy ­(a tím nemyslím právě EIZO, obávám se že jejich pozice jako ­"totálního­" high endu u LCD je velmi sporná­), po CRT byste po chvilce ­"zvykání si­" už ani nevzdechl.

Pravda, za 6000Kč by to nebylo.
Odpovědět0  0
Dancer | 19.3.20059:58
Troufnul bych si lehce rýpnout:
Který další výrobce prodává LCD s 10­-ti bitovými barvami, srovnatelnou zárukou a kvalitou jako EIZO?
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek (284) | 19.3.200523:22
10bitová barva.. hmmm.. u kterého konkrétně modelu ? Nějak si nemůžu vzpomenout.. stále mám pocit že se jedná o nativně 8bitové barvy, ­"nasazené­" na 10bit z důvodu úprav gama křivky.

A co se týče záruk a kvality ­- co konkrétně máte na mysli ? Pozor, mluvíme o LCD monitorech pro běžné použití, ne o speciálních modelech bratru za čtvrt milionu.
Odpovědět0  0
arny_71 (74) | 18.3.200512:01
"Cena: 12 580 Kč­" . Za ty prachy ani omylem. Porovnejte si, co za ty penize koupite za CRT, ta kvalita zobrazeni se vubec neda srovnavat, a to uz vubec nemluvim o zivotnosti! CRT vydrzi v pohode 6­-8 let, chci to videt u LCD. Ach jo, kdy uz se zacne delat neco lepsiho, treba pouzitelne OLED monitory. To si jeste pockame, ze :­-/
Odpovědět0  0
Marek Jenej | 19.3.20051:16
dovolim si rypnut. Ploche monitory ­(ci uz LCD alebo ine technologie­) su buducnost a CRT postupne upadnu do zabudnutia. To je fakt, s ktorym sa treba zmierit. Ide len o to, za ako dlho na ne ludia prejdu :­) Ja osobne som presiel a uz sa LCD nevzdam. Tiez som dlho vahal, ale to kvoli tomu, ze jedine LCD ktore som predtym videl, boli monitory v hypermarketoch, kde ich jednoducho nedokazu normalne prezentovat. Vzdy tam pustia nejake otrasne video v polovicnom rozliseni a potom to takto dopadne. O kupe LCD som sa presvedcil, ked som mal doma 1 kus na odskusanie. Okamzite som si zacal podla testov vyberat ­(a vyhral u mna Hyundai L90D+, odporucam ­- za tu cenu 1 z najlepsich 19­" LCD­).

A co sa tyka OLED displejov, tych sa tak skoro nedockame. A to hlavne z 1 dovodu ­- zivotnost ­(ta, ktoru popisujes ako nevyhodu LCD:­). OLED panely zatial nevydrzia ani tolko ako LCD panely.
Odpovědět0  0
arny_71 (74) | 20.3.20050:28
Ja vim, proto pisu, ze si na OLED ­(nebo neco lepsiho­) pockame. :­-­/ LCD jsem uz par v akci videl, v praci namatkou 17 a 19­" Samsungy, Delly a asi c Huindaye a jak rikam ­- na praci v kanclu vyborna vec, ale domu nee ­- duvody jsem uz napsal. Ze by CRT byly uz odepsane, to je mozne, ale porad se jich rocne par milionu kousku proda ;­) Co se tzce argumentu v jejich prospech> jasne, jsou skladnejsi a co? Vyplati se kvuli tomu platim vicemene dvojnasobek ceny? Nemyslim si to. Ad ergonomie. Pokud se tim mysli namahani oci, tak to je uplne mimo misu, dneska nekoupis CRT
Odpovědět0  0
arny_71 (74) | 20.3.20050:30
monitor, ktery by minimalne v 1074*768 nedal aespon 85Hz, a to je uplne v pohode. Takze LCD povazuju za nadejnou technologii, ale porad to proste neni ono. Jo,kdyby LCDcka staly o 30% mene, tak by byl pomer cena­/vykon trochu jinde, ale zatim je mit nemusim. Nikomu ale svuj nazor nevnucuji.
Odpovědět0  0
rst | 18.3.200510:45
Tento monitor vlastnim zhruba rok, vzhledem k vyvoji v teto oblasti bych ho oznacil spise za vybehovy model...
Souhlasim s hodnocenim obrazu, vyhovuje i pro nenarocne hrani a video. Naopak bych nebyl tak tolerantni k reproduktorum, je lepsi je ani nezapojovat...
Odpovědět0  0
DavesMan (187) | 18.3.20059:49
".. ­(což už je v dnešní době nejnižší možná hranice­), ..­"
Snad nejvyšší ne?
Odpovědět0  0
Štěpán Mrázek (372) | 22.3.200510:41
Nejnižší možná hranice, je to myšleno z hlediska akceptování, nikoliv z hlediska samotné doby odezvy.
Odpovědět0  0
stef | 18.3.20052:15
mam uz pol roka AOC 729 a konecne som sa dozvedel naco je ta poistaka vzadu na stlpiku, dakujem

;)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.